Schakel ruimschoots voor het einde van de rit, de airco uit. Liefst de aanjager minimaal op stand 2. Zo gaat er nog droge lucht door de verdamper, zodat je een drogere verdamper krijgt. Zo krijgen bacteriƫn minder kans.
Laat de airco regelmatig draaien (minimaal 1x per week 10 minuten), ook als het voor je temperatuurgevoel niet nodig is. De compressor heeft contact met de buitenlucht en kan gemakkelijk uitdrogen. Als deze (rubber) keerringen niet gesmeerd worden door de olie in het koudemiddel, is er grote kans dat het rubber uithardt. Lekkage van de compressor is dan vaak onvermijdelijk. In het beste geval kunnen dan keerringen nog vervangen worden, vaak is het vervangen van de compressor het enigste alternatief. Bovendien is het zo dat wanneer een stilstaande pomp lange tijd op een trillende motor zit, de lagers een continue stotende belasting krijgen. Dit geeft meer slijtage dan een draaiende pomp.
Laat regelmatig de verdamper reinigen of desinfecteren. Niet alleen het vuil eruit halen, maar ook de voedingsbodem waarop micro-organismen kunnen leven op een dusdanige manier dat ze niet meer levensvatbaar zijn. Zo verdwijnen ook onaangename geuren.
Staat de auto vaak onder bomen, zorg er dan voor dat met regelmaat de luchtinlaat (onder de voorruit) wordt schoongemaakt. Bladeren, takjes en wellicht klein levend of dood ongedierte krijgen dan geen kans zich te nestelen in het interieurfilter, laat staan dat ze bij de verdamper komen.
Is het, vooral in voor- of najaar in de auto behoorlijk vochtig, laat dan het interieur eens uitluchten. Leg natte vloermatten te drogen en als de auto onder een afdak kan staan, laat hem dan met de ramen open eens uitwaaien. Laat ook geen natte kleding in de auto achter.
Om beslagen ramen te voorkomen, is het aan te raden vooral in de vochtige jaargetijden de binnenkant van de autoruiten eens een keertje vaker goed te reinigen.
Werking airco bij temperaturen beneden 4 graden: Als het even begint te vriezen krijgen wij vaak te horen dat de airco minder of helemaal niet meer werkt!! Schrik niet, een auto airco kan bij temperaturen rond en onder het vriespunt (beneden 4 graden) gewoon niet werken. Er is dus waarschijnlijk niets met uw installatie aan de hand, maar de natuurwetten zorgen ervoor dat de airco niet aanslaat.
Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Dit is condenswater, dat via de verdamper wordt afgevoerd.
Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het beste de ventilatiestand van "fresh air" naar "recirculation" worden omgeschakeld. Als de stand "fresh air" ingeschakeld blijft, moet de buitenlucht steeds worden afgekoeld. Daardoor gaat de capaciteit van de auto airco tekort schieten en kan het interieur onvoldoende worden gekoeld. In de stand "recirculation" circuleert de lucht binnen de auto, waardoor het aircosysteem een veel lagere temperatuur kan bereiken. U krijgt dan nog maar 10% van de buitenlucht in uw auto.
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst alle ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de compressor minder hard hoeft te werken.
Parkeer uw auto in de zomer indien mogelijk in de schaduw
Stel de temperatuur maximaal 5 graden onder de buitentemperatuur in, anders wordt het temperatuurverschil tussen binnen en buiten te groot
Een auto airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijv. in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen.
Als u kosten heeft aan uw airco omdat er onderdelen vervangen moeten worden, vraag dan eens naar de mogelijkheid van ruildelen. Dit zijn onderdelen die helemaal gerepareerd zijn, waar nodig onderdeeltjes vervangen, uitgebreid getest en zo goed als nieuw. Daarom krijgt u hierop dezelfde garantie als op nieuwe onderdelen, terwijl de prijs aanzienlijk goedkoper is. Daarnaast bent u milieubewust bezig.