Menu

Wat houdt airconditioning eigenlijk in?

Airconditioning betekent letterlijk vertaald: luchtbehandeling. De lucht in de auto ondergaat een bepaalde behandeling.

Dat kan lucht zijn die constant in de auto blijft circuleren en lucht die van buiten naar binnen wordt gevoerd (frisse lucht).

Via de ventilator gaat de lucht naar de airconditioning, die de lucht een andere temperatuur geeft. Door de luchtvochtigheid te verlagen, koelt de lucht en reinigt de lucht ook voor een groot gedeelte die door het kachelsysteem naar binnen wordt geblazen. Het reinigen vindt vooral plaats als de auto is uitgerust met een speciaal pollenfilter.

Hoe wordt de vocht uit de lucht afgevoerd?
Het vocht in de aangezogen lucht condenseert op de koude oppervlakken van de verdamper in het airco-/verwarming. De vochtdruppels lopen langs de verdamper en vallen in een speciale opvangbak met afvoer naar buiten. Hierdoor is er minder luchtvochtigheid en voelt het koeler. Ook de beslagen ramen zijn op die manier snel verdwenen.
 

Opbouw en werking van het systeem

Een airco bestaat altijd uit een gesloten systeem met een pomp, verdamper, condensor, reservoir en expansieventiel met verbindende slangen en leidingen, afgevuld met een koudemiddel.
 

Het koudemiddel wordt rondgepompt. Dit aanvankelijk gasvormig koudemiddel wordt door de pomp samengeperst in een condensor zodat de druk en temperatuur stijgen. Deze condensor is een warmtewisselaar. De warmte wordt hier afgestaan aan de rijwind. Het koudemiddel wordt dan afgekoeld, waardoor het condenseert en vloeibaar wordt. Het vloeibare koudemiddel passeert de filterdroger (vuil en vocht verwijderd), waarna het onder druk naar het expansieventiel gaat. Hier wordt de druk verlaagd, doordat het expansieventiel een geringe hoeveelheid koudemiddel doorlaat en daarmee de doorstroomhoeveelheid naar de verdamper regelt. In de verdamper wordt het vloeibare koudemiddel weer gasvormig. Hierbij wordt er warmte aan de omgeving onttrokken, waarbij de verdamper weer afkoelt en de temperatuur van de langsstromende lucht naar het interieur daalt. Vervolgens komt het koudemiddel weer in dampvorm bij de pomp en begint de hele cyclus opnieuw.
 

© Internetbureau Vis.nl